Sinds kort is bekend dat Facebook gaat beginnen met het adverteren op het zogeheten Prikbord. Facebook noemt het dan wel gesponsorde mededelingen, maar het zijn natuurlijk gewoon advertenties. Advertenties waar gewoon grof geld voor wordt betaald door bedrijven, die hun boodschap naar de doelgroep willen communiceren.
Persoonlijk vindt ik het dat het voor Facebook de verkeerde kant op gaat. Dit is het begin van een Facebook dat dadelijk vol staat met allerlei reclame-uitingen. De vraag is natuurlijk of dit de bedoeling is? Ik denk dat Facebook er verstandig aan zou doen om Facebook, wat betreft advertenties, even te laten voor wat het is. Momenteel wordt er natuurlijk al geadverteerd op de rechterkant van het scherm.
Ongetwijfeld zal het voor Facebook een zeer lucratieve constructie worden. Veel bezoekers zullen ze ook niet kwijtraken, maar toch denk ik dat dit het begin van het einde is. Over 10 jaar denk ik dat ze tot de conclusie komen dat ze de advertentieruimte toch maar in beperkte mate aan hadden moeten bieden. Overal worden we immers al bestookt met reclame-uitingen. We zullen het zien, maar ik denk dat we op een gegeven moment ook gewoon verzadigd zijn. We zien genoeg reclame op een dag!

Geen opmerkingen:
Een reactie posten